Cholesterol: vijand van onze gezondheid?

CholesterolEerst werd ons verteld dat cholesterol slecht is voor onze gezondheid. Na vele jaren van hevige anti-cholesterol campagne kwam de nuance van goede en slechte cholesterol. Maar ook dat valt nu aan diggelen. Het is officieel: cholesterol is niet slecht voor onze gezondheid en er wordt geen limiet meer gesteld aan het consumeren van producten zoals boter of eieren voor een goede gezondheid.

Een commissie van deskundigen in de Verenigde Staten zet geen limiet meer op het veilig verbruik van cholesterolrijke voedingsmiddelen voor een goede gezondheid.

In haar laatste aanbevelingen aan de federale gezondheidsinstanties ingediend voor de nieuwe dieetgids van 2015 beweren deze deskundigen dat uit bestaande wetenschappelijke onderzoek geen meetbare correlatie bestaat tussen de inname van cholesterolrijk voedsel en de aanwezigheid van deze stof in het bloed. ” Ze concluderen  dat “cholesterol geen voedingsstof is waar we ons zorgen over moeten maken bij een teveel aan consumptie”

Wat is eigenlijk cholesterol en wat is zijn functie in ons lichaam?

Cholesterol is een natuurlijke stof die door het lichaam wordt aangemaakt en dient als cement: in de spieren om deze te herstellen wanneer ze verzwakt geraken na een inspanning, in de hersenen om de communicatie van neuronen mogelijk te maken, in cellen om deze te helpen suiker te absorberen … en in de slagaders om deze te herstellen wanneer ze beschadigd geraken. Cholesterol is dus een indicatie van onze gezondheidstoestand, en dus niet de oorzaak van ziektes!

Producten (al dan niet van natuurlijke oorsprong)  die de cholesterol verlagen maken onze cellen broos, waardoor het risico op beroertes, diabetes en andere ziekten  sterk verhoogt!

Een hoog cholesterolgehalte duidt aan op zwakke en kwetsbare bloedvaten, en de enige manier om hieraan te verhelpen is onze bloedvaten te versterken, met als gevolg een daling van de cholesterolgehalte in ons bloed. Bloedvaten versterken is eenvoudig, maar vereist meer inspanning dan een pil in te slikken. Sport minstens 3 keer per week, eet veel groenten en fruit en minder graanproducten en vermijd plantaardige oliën rijk aan omega-6 (zonnebloem, soja, maïs, saffloer, druivenpitolie, etc.). Qua voedingssupplementen werken maar 2 opties effectief op de gezondheid van de bloedvaten en daaropvolgende verlaging van de cholesterolgehalte: omega-3-vetzuren en knoflook. Al het andere heeft maar één belang: de zakken vullen van degenen die het verkopen!

Sources:

Alternatif Bien-etre – januari 2015 – No. 100

http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2015/02/19/97001-20150219FILWWW00469-la-consommation-de-cholesterol-non-nefaste-etude.php

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s