Superaliment / Supervoeding

stock-vector-superfood-grunge-rubber-stamp-on-white-vector-illustration-169532591

Voor NL, zie hieronder.

FR: On est souvent tenté d’acheter ces super-aliments aux noms et origines exotiques et lointaines, comme l’algue Klamath, la maca, le nopal, les graines de Chia ou encore les baies de Goji. Leurs bienfaits sont possibles/probables mais pas encore démontrés scientifiquement. De surcroît, ces super-aliments viennent de loin, avec peu ou pas de contrôle sur leurs productions.

Au lieu de dépenser beaucoup d’argent dans ces produits la, mieux vaut utiliser les super-aliments locaux, que l’on connait mais utilise trop peu souvent. Voici une liste avec plus d’explications sur chaque aliment dans le PDF ci-joint (Pages from ABE-106-juil).

Bonne santé!

  • l’ail
  • le brocoli
  • l’oignon
  • les myrtilles
  • le curcuma
  • les anchois
  • le vinaigre de cidre
  • les noix
  • la patate douce

Pour l’ail: Pour tirer au mieux parti des bénéfices de l’ail, il convient de l’écraser et de le laisser reposer à température ambiante pendant une bonne demi-heure avant de le cuire : ce délai va permettre aux enzymes de l’ail de donner naissance à l’allicine, la substance active principale de l’ail.

NL: We zijn vaak verleidt om supervoedingsmiddelen met exotische namen en verre oorsprongen te kopen, zoals Klamath algen, maca, nopal, Chia zaden of Goji bessen. Hun voordelen zijn mogelijk / waarschijnlijk, maar (nog) niet altijd wetenschappelijk aangetoond. Bovendien komen deze supervoedingsmiddelen van ver, met weinig tot geen controle op hun producties.

In plaats van veel geld uit te geven aan dergelijke producten, koopt men beter lokale supervoedingsmiddelen, die we allen kennen maar weinig gebruiken (en meestal niet als supervoeding).. Hier is een lijst van deze supervoedingsmiddelen met summiere uitleg. Voor meer info, zie PDF link naar een Franse artikel hierboven.

  • knoflook: dagelijks gebruik doet cholesterolgehalte en bloeddruk zakken door het verbeteren van elasticiteit van bloedaders. Verbetert drastisch het immuunsysteem en het darmflora. Een half uur voor het koken de look platpersen om de enzymen allicine te laten maken.
  • broccoli: beschermt onze ogen tegen de zon en ouderdom, is een krachtig anti-kanker middel en een efficiënt toxine verwijderingsmiddel. Broccoli dient hiervoor rauw of lichtjes gestoomd (niet in water!) gegeten te worden (eventueel met olijfolie of vinaigrette).
  • ui: biedt soelaas tegen allergische reacties, verbetert immuunsysteem en gezondheid van de bloedaders. Zeer sterk anti-kanker middel. Best dagelijks één ui eten. Verwijder zo weinig mogelijk de buitenste schillen, zij bevatten het beste deel van de ui.
  • bosbessen: beschermt het zicht, verlaagt het suikergehalte in het bloed en verbetert concentratie en memorisatie als deze dagelijks gebruikt wordt. Ze remmen ook de ontwikkeling van kankercellen. Ze kunnen bevriesd worden, ze verliezen hierdoor hun eigenschappen niet.
  • kurkuma: anti-ontsteking en anti-kanker middel. Ze wordt best opgenomen in combinatie met een vettig medium (olie, coconutmelk).
  • ansjovis: zeer goede bron van omega-3, en lage concentratie van zware metalen (vergeleken met tonijn en zalm bvb)
  • ciderazijn: prime voor controle van suikergehalte in bloed, helpt om het glycemische index van een gerecht te doen zakken, waardoor het ook helpt om af te vallen.
  • noten: bron van vitamine E onder een bijzondere vorm, samen met omega 3 voor een gezonde bloedvatenstelsel
  • zoete aardappel: bron van vitamine B en C en pro-vitamine A. Verstevigt de darmwand en stabiliseert het suikergehalte.

Source: Magazine Alternatif bien-être, no 106.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s