40 dagen supermarktloos

A woman looks at a food department in a supermarket in Nice southern France, February 25, 2008 as the country's National Consumer's Institute (INC)  reported a raise of food prices between the end of November 2007 and early January 2008.   REUTERS/Eric GaillardKnap initiatief. De bedoeling is om rond ons te kijken voor alternatieve winkels en markten, en zoveel mogelijk rauwe producten te kopen en ze zelf te verwerken. Dit is de goedkoopste manier om gezond te eten.

Veertig dagen geen boodschappen doen bij supermarkten als Colruyt en Delhaize, wél lokaal kopen. Dat is de uitdaging die Marieke Van Echelpoel en Jiri Geerts, twee pas afgestudeerde sociaal-cultureel werksters, vanaf vandaag aangaan.

Op hun Facebookpagina roepen Marieke Van Echelpoel en Jiri Geerts op om grootwarenhuizen veertig dagen links te laten liggen. “Eerlijke prijzen, eerlijke natuurlijke producten. Steun de lokale economie”, klinkt het.

Wie meedoet, engageert zich om veertig dagen lang lokaal te kopen: bij plaatselijke boeren, kleine handelszaken, natuurwinkels en markten. “Het is de bedoeling om eens een tijdje geen inkopen te doen bij de supermarkt, en heel bewust na te denken over waar je dan wél wil kopen”, legt Marieke Van Echelpoel uit. “We hopen dat meer mensen zullen kiezen voor een ecologisch en duurzaam alternatief.”  

Dat het niet zo vanzelfsprekend is om de supermarkt links te laten liggen, beseffen de initiatiefneemsters zelf ook. “Het is een echte uitdaging, en niet het minst voor onszelf”, klinkt het. “Ook wij gaan vaak naar de supermarkt omdat het gemakkelijk is.”

Wat mag wel en wat mag niet?

“We hebben geen echte regels opgesteld over wat wel en wat niet mag”, vertelt Van Echelpoel. “Onze Supermarktloze Dagen zijn een uitdaging, geen verbod. We willen mensen zelf kritisch doen nadenken over de kleinschalige initiatieven waaraan ze willen bijdragen.”  

Op de Facebookpagina van Supermarktloze Dagen kunnen mensen tips uitwisselen en elkaar aanmoedigen om lokaal te kopen. “Het is leuk om te zien hoe mensen ideeën uitwisselen op onze pagina”, zegt Van Echelpoel. “Ons initiatief is nog heel pril, maar we hebben al veel positieve reacties gekregen. Gisteren kreeg ik zelfs een mailtje met suggesties uit Nederland.”

En wat binnen veertig dagen? “Dit is de eerste stap”, zegt Van Echelpoel. “Daarna kan er altijd meer volgen. Voor ons is het nu vooral belangrijk dat mensen nadenken over hun koopgedrag, hun eigen weg zoeken en dan misschien de smaak van het lokaal kopen te pakken krijgen.” 

Source:

http://www.demorgen.be/economie/-laat-grootwarenhuizen-veertig-dagen-links-liggen-b0c57c5d/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s