Rompre le jeûne / Het vasten breken

Prayer-and-FastingNL: De heilige maand van Ramadan komt eraan. Gedurende deze maand vasten moslims overdag. Vasten brengt soelaas op zowel spiritueel, psychologisch als fysiek vlak. Vermits de vastperiode in deze zomertijden bijzonder lang is, is het aangewezen het breken van het vasten op een veilige en gezonde manier te doen. Hier volgen aanbevelingen voor het breken van uw vasten.

  • Breek het vasten met dadels en een aantal glazen water. Het lichaam hunkert naar water om zich te kunnen hydrateren.
  • Hierna mogen fruitsappen geconsumeerd worden. Opgelet, vermijd sappen gemaakt uit concentraat en/of met toegevoegde suikers. Het best is natuurlijk het drinken van vers geperste fruitsap.
  • De honger kan verder gestild worden door het eten van zoete fruiten, zoals bananen en appels. Deze zijn namelijk gemakkelijk verteerbaar en zijn een goede eerste gerecht. Fruit en fruitsappen zorgen voor de nodige energie boost doordat ze snel opgenomen en verwerkt worden door onze spijsverteringsstelsel.
  • Het tweede gerecht wordt best opgenomen na een tijdje wachten (minstens een uur na het eerst ingenomen voedsel)
  • Gekookte of gestoomde groenten zijn aangewezen als tweede gerecht.
  • Voor de zonsopgang kunnen eieren gegeten worden om de nodige proteïnes binnen te halen.
  • Het is belangrijk traag en goed te kauwen, om het verteerwerk van uw maag te verlichten.

Wat moet u vermijden om uw maag niet te forceren?

  • Vermijd peulvruchten en te veel specerijen.
  • Eet weinig of geen brood en vlees.
  • Vermijd te eten en drinken tot u niet meer kunt. Volg de religieuze aanbeveling hiervoor: 1/3 vast voedsel + 1/3 water + 1/3 lucht.
  • Vermijd het drinken van koffie ( in mindere mate thee) binnen een uur na de maaltijd om de opname van voedingsstoffen die het lichaam nodig niet te belemmeren.
  • Vermijd verwerkte voedselproducten.

Gebruik deze periode van een maand om op te letten op uw gezondheid en gezond en biologisch te eten.

 

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FR: Le mois sacré du Ramadan arrive a grand pas. Pendant ce mois, les musulmans jeûnent toute la journée. Le jeûne apporte réconfort à la fois sur le plan spirituel, psychologique et physique. Puisque la période de jeûne est particulièrement longue en été, il est conseillé de rompre le jeûne d’une manière sûre et saine. Voici quelques conseils pour rompre votre jeûne.

  • Rompre le jeûne avec des dattes et quelques verres d’eau. Le corps a besoin de beaucoup d’eau pour s’hydrater.
  • On peut alors poursuivre avec des jus de fruits. Évitez cependant les jus a base de concentré et/ou avec des sucres ajoutés. Les meilleurs jus sont bien-entendu ceux qui sont fraîchement pressés.
  • La faim peut être apaisé en mangeant des fruits sucrés comme les bananes et les pommes. Les fruits et jus de fruits fournissent le boost en énergie requit après une longue journée de jeûne – puisque ils sont très rapidement absorbés et assimilés par notre système digestif – et constituent donc un excellent premier plat.
  • Le deuxième plat peut être entamé après avoir attendu un certain temps (au moins une heure après la première nourriture ingérée). Ce plat est idéalement constitué de légumes bouillis ou à la vapeur, pour éviter d’irriter l’estomac. 
  • Avant le lever du soleil, des œufs peuvent être consommé pour apporter les protéines nécessaires au corps.
  • Il est important de bien mâcher et de manger doucement, pour faciliter le travail de digestion de votre estomac.

Ce qu’il faut éviter de faire pour ne pas forcer votre estomac:

  • Évitez les légumineuses et l’utilisation d’épices.
  • Mangez peu ou pas de pain et de viande.
  • Évitez de manger jusqu’à ce que vous n’en pouvez plus. Suivez la recommandation religieuse a ce sujet: 1/3 de nourriture + 1/3  d’eau + 1/3 d’air.
  • Évitez la consommation de café (et dans une moindre mesure le thé) dans l’heure suivant le repas, pour ne pas entraver l’absorption des nutriments nécessaires au corps.

Utilisez ce mois sacré pour prendre soin de votre corps en consommant peu et des aliments de bonne qualité (biologique).

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